Online toch een gezonde maaltijd bestellen

Als je tegenwoordig online een maaltijd bestelt, heb je legio keuze uit ongezonde maaltijden. Het is dan ook niet altijd makkelijk om een heerlijke gezonde optie te kiezen of te vinden. Wij helpen je in dit blog te kiezen voor een gezonde maaltijd, ondanks dat je kiest voor het gemakkelijk laten bezorgen van je maaltijd.

Ga op zoek naar verse, gezonde, ingrediënten

De basis van elk goed recept moeten de meest verse ingrediënten zijn. Dit betekent dat het belangrijk is om op verse groenten, fruit, vlees, vis en ander voedsel te letten wanneer je een maaltijd bestelt. Ga niet alleen voor de gefrituurde frikandel of kroket, maar bestel eens een poké-bowl met extra veel gezonde en verse ingrediënten.

Let op vette sauzen en dressings

Ongezond vetten worden vaak gebruikt in restaurants omdat ze gerechten beter laten smaken. Vet kan echter ook gezondheidsproblemen veroorzaken. Vette sauzen en dressings bevatten grote hoeveelheden verzadigd vet, wat het cholesterolgehalte in het bloed verhoogt. Gezonde alternatieven voor de vette sauzen en dressings zijn; olijfolie, koolzaadolie, avocado-olie, kokosmelk of magere mayonaise. Bekijk tijdens het bestellen van je maaltijd of deze opties mogelijk zijn.

Bestel extra fruit en groenten als bijgerecht

Om nog gezonder te eten kun je bij je bestelling meer groenten en fruit toevoegen aan je bestelling. Door extra fruit en groenten bij te bestellen krijg je extra vitamines en mineralen binnen. Daarnaast zorgen fruit en groenten ervoor dat je sneller een vol gevoel krijgt.

Kies vegetarische opties

Vegetarisch eten is de laatste jaren steeds populairder geworden. Veel mensen eten tegenwoordig liever minder dierlijke producten zoals vlees, eieren, zuivel en zeevruchten. Een groot aantal vegetariërs doet dit omdat ze hun inname van rood vlees, gevogelte en vleeswaren willen verminderen. Ze zijn van mening dat het consumeren van minder dieren de milieuschade veroorzaakt door landbouwpraktijken vermindert. Vegetarische opties kunnen vaak een gezonde optie zijn tijdens het bestellen van een online maaltijd.

Vermijd suiker

Suiker zit in veel soorten voedsel. Enkele voorbeelden zijn frisdranken, ijs en meer. Suikerhoudend eten geeft je lichaam voor korte tijd energie, terwijl gezonde suikerloze opties je voor langere tijd een gevoel van energie kunnen geven. Daarnaast zorgt het eten van te veel suiker dat je meer risico loopt op gewichtstoename. Probeer daarom tijdens het bestellen van je maaltijd de extra's, zoals frisdrank en ijs, te vermijden. Sommige restaurants bieden bijvoorbeeld gezonde huisgemaakte drankjes tijdens het bestellen van je maaltijd, hierdoor kun je een gezondere keuze maken tijdens het bestellen.

Eet minder zout

Zout maakt als smaakversterker je maaltijd lekkerder. Maar de meeste Nederlanders consumeren elke dag veel te veel zout. Te veel zout is niet goed voor je lichaam en verhoogt de kans op aandoeningen. Probeer daarom te beperken hoeveel zout er in je maaltijd zit. Je kunt tijdens het bestellen van een verse maaltijd online vragen of het zout geminderd kan worden of zelfs helemaal weggelaten. Je kunt ook kijken naar maaltijdopties waarin helemaal geen zout gebruikt wordt. Tip: Neem eventueel contact op met het restaurant om na te gaan wat voor jou de beste optie is.

Eiwit toevoegen

Eiwit geeft je spieren kracht en helpt ze groter te worden. Eiwitten komen uit verschillende bronnen, zoals rundvlees, kip, varkensvlees, lamsvlees, bonen, noten, zaden en meer. Probeer eiwitten aan je maaltijd toe te voegen in plaats van koolhydraten. Koolhydraten zijn minder goed dan eiwitten, omdat ze slechts kleine hoeveelheden voedingsstoffen bevatten per gram. Eiwitten leveren essentiële aminozuren, die ons lichaam nodig heeft om spierweefsel op te bouwen.

Bestel bij een bezorgdienst die zich richt op gezond eten

Er zijn verschillende bedrijven die een bezorgservice voor gezond eten aanbieden. Deze bedrijven bezorgen gezonde maaltijden direct bij je thuis. Op deze manier hoef je zelf geen moeite te doen. De diensten staan voor gezond eten en zijn meestal gericht op biologische ingrediënten en natuurlijke smaken. Een voorbeeld van een dienst die gezonde maaltijden levert, is HelloFresh. Wel moet je bij deze dienst zelf je maaltijd bereiden. Het voordeel daarvan is dat je zelf de controle hebt en je wekelijks de keuze kunt maken uit welke gezonde maaltijden je de week daarop wilt eten.

Met dit blogbericht hebben we je een aantal handvaten gegeven voor het bestellen van een gezonde maaltijd. Het is niet altijd gemakkelijk om de gezonde keuze te maken, maar door te letten op groentes, fruit, vette sauzen, suiker, zout en eiwitten tijdens het bestellen kun je toch een gezonde keuze maken. 

Maaltijd Korting logo
Copyright 2022 Maaltijd korting
Een concept van: Blond & Blond